جذابیت

جذابیت

معمولاً اولين عنصر محرک برای آشنايی با يک نفر جذابيت اوست ، جذابيت در آغاز و گسترش آشنايی زن و مرد تأثير به سزايی دارد. 

در مطالعات انجام شده اين نتيجه بدست آمده است كه جذابيت ظاهری بيشترين تأثير غيرمنطقی را بر اكثريت افراد دارد و يكی از مهمترين شاخصه هايی است كه در تعداد افراد خواستار ازدواج با فرد تأثير دارد . در نگاه اول جذابترين افراد به احتمال زياد افرادی گرم، حساس، مهربان، به روز و با كفايت هستند.

به طور تقريبی مي توان گفت كه جذابيت ظاهری در فرايند آشنايی برای مردان از اهميت بيشتری برخورداراست و كيفيتهای شخصيتی برای زنان مهمتر است . اولويتهای مردان برای آشنايی، بيشتر جنبه هاي جذابيت ظاهري را در برمي گرفت و اولويتهای خانمها برای آشنايی مخلوطی از ويژگی های ظاهری و شخصيتی بود. اما هنگامی كه در اين تحقيق مردان و زنان ويژگي های با اهميت برای انتخاب همسر را دسته بندی كردند ، فهرست آنها به طور معناداری شبيه به هم بود . 

اين فهرست به ترتيب اولويت عبارت بود از :  

  • صداقت 
  • وفاداري و تعهد 
  • حساسيت 
  • خونگرمی
  • مهربانی
  • خلق و خو
  • ملايمت 
  • صبر و شكيبايي 
  • متانت و وقار

به نظر مي رسد كه  «شخصیت» در انتخاب همسر مهمتر از ظاهر فرد است.

جذابيت ظاهری می تواند فرد را درگير فرآيند آشنايی كند ، اما لزوماً ارتباط طولانی مدت و شادی را به همراه نخواهد داشت . علی رغم همه ی آنچه كه هر دو جنس درباره ی جذابيت ايده آل مد نظر دارند ، به طور واقعی همسري را انتخاب مي كنند كه به لحاظ جذابيت همانند خودشان باشد.

همسر جذاب بر موقعيت اجتماعی فرد تأثير دارد . اما موقعيت اجتماعی برای برخی از افراد مهمتر است . مردانی كه برای آنها نگاه ديگران و موقعيت اجتماعي مهم است به ظاهر و جذابيت ظاهری همسر توجه بيشتری دارند ، در حالی كه مردانی كه توجه كمتری به موقعيت اجتماعی دارند ، به عوامل شخصيتی ارزش بيشتری می دهند و به ظاهر همسر كمتر توجه      می كنند.

جذابيت ظاهری غيرمعمول در عين حال كه يک مزيت است ، می تواند یک نقطه ضعف باشد : افراد فوق العاده جذاب با پيشنهاد های اغواگرانه محاصره مي شوند و به ستوه می آيند. در عين حال به نظر می رسد كه جامعه نسبت به اين افراد به لحاظ هنجارهای خود سخت گيرتر است . بنابراين زنانی كه جذابيت بالایی دارند ، ممكن است كه مجبور باشند همسری را با جذابيت كمتر انتخاب كنند و دايماً وفا دارای خود را به او ثابت كنند.
البته ظاهر جذاب لزوما به رضايت زناشويی بيشتر و يا زندگی شادتر رهنمون نمی شود.

تا به اینجا به دو عامل « جذابيت ظاهری» و « جذابیت شخصیتی» اشاره شد، سومین جذابیت «موقعیت اجتماعی » است.

موقعيت اجتماعی شامل طبقه ی اجتماعی، موقعيت اقتصادی، شأن و منزلت اجتماعی، شهرت، اعتبار، اصالت خانوادگی، تحصيلات، شغل، قوميت، مذهب، زبان و فرهنگ مي شود. طبقه ی اجتماعی بالا برای ديگر طبقات اجتماعی جذاب است، بنابراين امكان اين كه فردی از طبقه ی پايين تر جذب فردی از طبقه بالاتر شود، هست . موقعيت اقتصادی نيز ايجاد جذابيت می كند.

تفاوت ها و شباهت ها

يكي ديگر از منابع جذابيت «شباهتهایی» است که باهم داریم .هرچه شباهت ها بين دو نفر بيشتر باشد،جذابيت بيشتری به وجود می آيد «شباهتها» بيشتر در مورد انديشه ها، باورها و نگرشها است.دو نفر كه انديشه، باور و نگرش نزديک به هم دارند ، جذابيت بيشتری را بين خود احساس می كنند. شباهت در ساير موارد زندگی از قبيل شباهت در تجربه ها، شباهت در حوادث غم انگيز، شباهت از نظر عضويت در گروههای سياسی يا اعتقادی خاص، اهداف مشابه و همانند، فعاليتهای همانند و مشترک، همگی ايجاد جذابيت می كند.

يكي ديگر از منابع جذابيت «تضادها و تفاوتهايی »است كه باهم داريم.یک فرد خجالتی ممكن است فردی صبور و شجاع را جذاب بداند. فردی كه پر سر و صدا و پر حرف است ممكن است كسی كه كم حرف و بی سر و صداست را جذاب بداند. تضادها و تفاو تها به صفات و شرايطی اشاره دارد كه ما تجربه نكرده ايم، يا فاقد آن هستيم؛ اما آن را جذاب مي دانيم و می خواهيم كه صاحب آن صفت يا داراي آن شرايط شويم. فردی كه خانواده ی آشفته ای داشته است و خانواده ی آرام فرد مقابل را جذاب می داند، اين جذابيت به دليل « تضاد و تفاوت »ايجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید